släpptes 2017-02-13 av Sold Out Sales & Marketing, Rebellion Developments

3 recensioner

70

PC (Microsoft Windows)PlayStation 4Xbox OneNintendo SwitchGoogle Stadia

SkjutspelTaktiskÄventyr

robert jonsson

Svagheten med spelet är dess handling. Jag vill verkligen älska Sniper Elite 4 eftersom det gör så mycket rätt, men handlingen är så extremt klyschig och gäspframkallande för mig. Det är egentligen inte spelets fel, utan det är att det finns så oerhört mycket inom både spel och film från denna tidseran att vi sett det mesta tusentals gånger redan. Jag drömmer mig istället bort till hur häftigt det här vore om det appliceras i andra miljöer än andra världskriget. Det skulle vara mer intressant att applicera spelupplägget och mekaniken i ett sammanhang utanför krigskontext. Kanske som en konflikt mellan olika kriminella gäng eller varför inte gå helt bananas och förlägga det på en avlägsen planet där det pågår en kamp om att kolonisera en planet? Den fantasilösa 'settingen' vi får i andra världskrigskulissen drar ned min lust att vilja starta spelet och det är synd på ett annars trevligt spel. Andra spelserier har ju bytt historisk epok för att förnya sig, som till exempel Call of Duty och Call of Juarez, och det känns som om det är något sådant som behöver ske inför nästa spel. Någonting nytt måste införas för att lyfta spelen. Bland de åtta uppdragen som vi serveras följer de samma mall: filmsekvens i början, utför ditt uppdrag, fly från området och få sedan en ny filmsekvens som belöning. Det räcker inte längre att ha en handling enligt samma mall som fanns i datorspelen för tio år sedan. Varför inte ge oss möjligheten att misslyckas i ett uppdrag så det försvårar i nästa? Eller byta kön på protagonisten? Sniper Elite 4 har gjort miljöerna mer stora och imponerande från tidigare spel. Nu väntar jag bara på att de vågar utveckla uppdragsstrukturen och handlingen till Sniper Elite 5.

7 / 10

Geväret. Frisyren. Legenden. Sniper Elite 4 är här och Andreas begav sig tillbaka i tiden, tillbaka till Italien 1943. Efter att ha sparkat tysk-italienskt motstånd är han tillbaka med en avrapportering

GameElite

toni thörnqvist

7 / 10