7.4
Baserat på 5 svenska recensioner

Tell Me Why Recensioner

Spel Hubben
kenta
8.5 / 10

Även om det inte var deras första spel, sedan 2015 är Life is Strange, har den franska utvecklaren DONTNOD Entertainment cementerat sig som en studio för att titta efter fans av känslomässigt laddade berättande videospel.

FZ
fredrik eriksson
4 / 5

Life is Strange-studion ger oss en vacker vintersaga, som hellre viskar än skriker.

henric brandt
8 / 10

Superbt berättad historia i vansinnigt vackra miljöer.

oskar bork
5 / 10

Det är med spänd förväntan jag startar Life is Strange-studion Dontnod Entertainments senaste spel och kliver in i ett vackert vinterlandskap med småstadsliv och halvt bortglömda hemligheter. Familjedramat och äventyrsmysteriet Tell Me Why utspelar sig mellan Alaskas snötäckta bergstoppar i den lilla orten Delos Crossings – en oemotståndligt söt liten by med mörka hemligheter och förtegna invånare. Med teman som transidentitet, psykisk hälsa och urbefolkning ger sig Tell Me Why i kast med komplexa ämnen som skaparna anstränger sig för att berätta på ett snyggt och respektfullt vis. Detta blir tydligt för mig inte minst genom den instruktionsmanual som skickats till mig i mitt uppdrag som recensent – en text som understryker att spelet utvecklats i samspel med experter i såväl transfrågor som ursprungsbefolkning och förespråkare för mental hälsa. Spännande, tänker jag! Visst tycker jag det är kul när skapare visar en vilja till social känslighet, men texten osar också av en viss nervositet och vittnar om en laddning kring spelets teman. Men mer om det senare!

jesper gustavsson

Tell Me Why är ett spel vars berättelse jag tror att många kan relatera till eftersom det tar sig an samhällsaktuella problem. Rent spelmekaniskt är det simpelt som de flesta spel i genren, men har ändå vissa aspekter som får det att stå ut i mängden. Tyvärr tog den horribla läppsynken bort mycket av upplevelsen, men även om det inte är perfekt är det definitivt ett bra köp!

Tell Me Why Trailers

Tell Me Why Skärmbilder