9 recensioner

75

PC (Microsoft Windows)PlayStation 4Xbox OnePlayStation 5Xbox Series X|S

SkjutspelÄventyr

andreas lennartsson

7 / 10

”Snälla, tvinga mig inte ta det själv.” Så lät det i redaktionens egna recensions-chatt när en spelkod till The Callisto Protocol hade ramlat in och jag som vanligt kollade efter intressenter för uppdraget. Ni som känner mig vet att jag är en erkänd fegis vad gäller allt med minsta spår av skräck. Det är faktiskt så illa att jag på fullaste allvar gömmer ansiktet bakom stora kuddar när filmer och serier blir för läskiga. Med det i bakhuvudet faller det sig ganska naturligt att spel i skräckgenren inte är något för mig. Det blir liksom svårt att hålla i kudden och handkontrollen samtidigt. På samma gång finns det alltid en liten röst inom mig som viskar att ”det där skulle kunna bli en kul utmaning”. Min hjärna brukar ofta tolka jobbiga situationer som utmaningar och tävlingar, på gott och ont. Så efter lite lönlöst vädjande till mina redaktionskompisar att de skulle rädda mig från det sprillans nya skräckäventyret knappade jag likväl in koden i min spelmaskin.

The Callisto Protocol är ett bra spel, eller ett bra spel som döljer sig under de problem som det har spelmässigt med en motor som hackar, texturer som poppar in hela tiden, stridssystem som bör fixas. Jag har svårt att rekommendera att man införskaffar sig spelet nu utan råder er att vänta tills spelet har fått ett par välförtjänta uppdateringar som fixar till de problem som spelet har i dagsläget. Synd då det finns ett spel helt klart värt att kolla in, men man får vänta på att det får lite mer kärlek från utvecklarna.

jonny lindmark

9 / 10

Ett fullproppat fraktskepp har precis lämnat rymdhamnen på Callisto, en av Jupiters största månar. Kaptenen för skeppet, Jacob Lee (häftigt skådespelad av Josh Duhamel) har precis kontrollerat last…

henric brandt

7 / 10

Delar av teamet bakom Dead Space är tillbaka med ett nytt skräck/sci-fi-spel, som verkligen utnyttjar Next Gen-konsolernas styrkor. Tyvärr så är inte allt lika bra som det visuella, så fort man skrapar lite på ytan så visar sig skavankerna.