PusselÄventyrVisuell novel

måns lindman

9 / 10

Måns (även kallad Perry Mason Junior) har låtit sig bli helt uppslukad av Capcoms senaste advokatäventyr...

david nylander

7 / 10

Det är egentligen ganska ironiskt. Om någon hade frågat mig för sisådär 15 år sen om jag skulle vilja testa en spelserie där en spelar som advokat hade jag förmodligen, på mitt hopplöst pretentiösa tonårsmanér, bara fnyst till svar. Vid 22 års ålder fick jag av en händelse låna ett exemplar av Phoenix Wright: Ace Attorney – Justice For All och resten är historia. I skrivande stund är jag 32 år gammal, äger samtliga spel i serien och har spelat igenom många av dem mer än en gång. Jag skulle inte tacka nej till möjligheten att få träffa mitt femtonåriga jag och ge honom en örfil samt en uppmaning att skärpa sig, för om jag hade haft samma snäva syn på spel idag hade jag aldrig stiftat bekantskap med den här underbara spelserien.

jesper gustavsson

De efterlängtade 3DS-spelen har äntligen kommit till väst på moderna plattformar. Ta rollen som yrkesstuderande Ryonosuke Naruhodo på hans resa till Storbritannien för att bli advokat. Var med i galna och oförutsägbara rättegångar som får dig att engageras i denna version av viktorianska London och Meiji-periodens Japan. Spelet är väldigt dialogtungt och kräver att du läser timmar ut och timmar in. Därför kommer det inte falla alla i smaken, men om du gillar Visual Novels är detta ändå ett bra köp!

Spelkväll

5 / 5

The Great Ace Attorney Chronicles är ett mästerligt spel som tar vara på spelseriens kärna och lyckas förbättra och förnya spelmekaniken. Det superba manuset, de underbara karaktärerna och de spännande mordfallen gör detta till ett av årets bästa spel alla kategorier!