GameElite

håkan hägglund

4 / 10

Konamis första spel i Metal Gear-serien efter Kojimas avgång kämpar för att leva upp till sin föregångares storhet.

david petersson

6 / 10

Det är lika bra att ta tjuren vid hornen direkt! Metal Gear Survive är det första Metal Gear som släppts efter att Kojima och Konami skildes åt för snart tre år sedan. Naturligtvis rör det upp många känslor bland alla som älskat en av spelhistoriens mest speciella kreatörer och de närmare 30 år av mer eller mindre episka spionspel han stod bakom. Personligen tror jag att det kan komma en hel del gott ur detta, för hur man än vänder och vrider på det är Metal Gear Solid-serien ganska sliten och skulle nog behöva pausas under en längre tid. Något som blir ganska tydligt när nu Konami på egen hand lanserar en spin-off på temat zombier.

Konami valde här att göra en spinoff från deras spelserie Metal Gear, vilket känns så oinspirerande och tråkigt utformat att man blir trött i ögonen. Många timmar behövs spenderades innan det faktiskt händer något i spelet och multiplayern känns så påklistrad så att man undrar ens varför de hade med den. Tyvärr så ser man att de kunde ha funnits något här då man stundvis sitter där igen pinades igenom allt från dumma AI som aldrig håller tyst och fiender som bara är farlig om de är i en hord. Men jag känner att med lite fixande och arbetandes på spelet så skulle det kunna locka till sig fler spelare, men som det ser ut just nu så kommer det aldrig ske. Potentialen finns, men ingen vilja bakom studion att fullfölja det till slutet.

jerry olsson

5 / 10

Efter sitt arbete med Metal Gear Solid V: The Phantom Pain (9/10), lämnade Hideo Kojima spelföretaget Konami och hans sorti blev uppmärksammat världen över. Trots att spelseriens grundare inte läng…