Het
7.9
Baserat på 9 svenska recensioner

Tales of Arise Recensioner

daniel rydelius
9 / 10

Tales of Arise är ett suveränt japanskt rollspel och en fantastik nystart för serien. Det bär med sig de bästa egenskaperna av riktigt bra rollspel: intressanta karaktärer, stabil stridsmekanik och karaktärsutveckling, en värld som väcker nyfikenhet, och förmedlar en stor variation av känslor under det massiva äventyret. Tales of Arise är spelet fans väntat på.

jesper pettersson
9 / 10

Tales of Arise har den otroligt klyschiga rollspelsöppningen där en ung man med minnesförlust måste resa sig mot onda förtryckare och hans handlingar leder mot mer episka äventyr. Men ganska snabbt…

douglas lindberg
8 / 10

Att spela japanska rollspel verkar tydligen ha blivit min nya grej. Efter Final Fantasy VII Remake i fjol var suget stort efter mer och jag har hunnit kolla in både Xenoblade Chronicles och Scarlet Nexus under året som gått. De båda är bra spel men när trailers började kavlas ut för ett spel i en serie som uppenbarligen gått många förbi så väcktes intresset ännu lite mer än vad det gjort förut. Tales of Arise såg ut att vara något alldeles extra och med facit i hand kan jag konstatera att ja, så är fallet. En engagerande berättelse, fartfylld gameplay och bedårande grafik får en att förbise de flesta brister i en genre som någonstans behövde lite fräscht blod i sina vener. Kolla in klippet nedan, så kanske du börjar förstå vad jag menar.

senses.se
8 / 10

Bandai Namcos Tales of Arise är ett härligt, men inte helt perfekt, japanskt rollspel att förlora sig i.

joakim sjögren
8 / 10

Joakim har försökt rädda världen från fantasy-rasism, dödat mängder med scifi-vargar samt utsatt sig för världshistoriens mest uppskruvade stridssystem. Tales of Arise är betygssatt...

Spelkväll
3.5 / 5

Tales of Arise är ett sagolikt äventyr med ett djupt stridssystem och en spännande värld att utforska. Tyvärr förekommer en del tekniska missar och en lång startsträcka som drar ner helheten en aning.

FZ
fredrik eriksson
3 / 5

När den oändliga jrpg-sagan gör comeback i Tales of Arise både lyfter och faller den.

Tales of Arise är ett härligt action JRPG att sätta tänderna i som kommer låta dig kötta fiender med härliga specialattacker som kommer blända en. Spelets berättelse låter oss lära känna och följa ett gäng med lite udda och hemlighetsfulla karaktärer som alla har mål de vill uppnå. Är det ett revolutionerande spel, nej men vad det gör är att det visar upp det bästa det kan vara. Du vet vad du får och du får en massa av det, djup historia, hemligheter, utforskande och sidouppdrag. Spelet ger dig som spelare en möjlighet att utforska och hjälpa folket på Dahna, var en hjälte och frigör ditt folk. Spelet är ett riktigt bra köp och jag vet att du inte kommer ångra det.

MovieZine
anders eklöf

Det senaste "Tales of"-spelet är inte seriens stora kliv framåt som många hoppats på, men det som erbjuds är tillräckligt bra för att underhålla mig i många timmar framöver.